«¿Yo fui mujer florero?», la televisión «Mama Chicho» que cosificó a la mujer
CULTURA
Estrellas de la pantalla de los noventa revisan los estereotipos femeninos que primaban hace tres décadas y reflexionan sobre su evolución
13 ene 2025 . Actualizado a las 08:52 h.¿Yo fui mujer florero? Así, con interrogaciones, se escribe el título de la serie documental de Max que se retrotrae a la televisión que se hacía en España hace treinta años y que convirtió el cuerpo de la mujer y el coqueteo con las presentadoras en el camino hacia el éxito. De las azafatas del Un, dos, tres a las Mama Chicho, las Cacao Maravillao, las risas de Loreto Valverde o las poses de Beatriz Rico, la serie de dos episodios ofrece una mirada reveladora sobre una programación familiar que, vista con los ojos de hoy, se hacía con un guiño inequívoco al espectador heterosexual masculino.
El responsable de revisar programas antiguos y de entrevistar a protagonistas de aquella época —Loreto Valverde, Beatriz Rico, María Abradelo, Carmen Russo y Miriam Díaz Aroca, entre otras muchas—, es el vigués Rafa de los Arcos, director de esta propuesta de Producciones del Barrio. «Comecei a ver estes programas de arquivo de Mediaset e a primeira reacción foi a de xulgalos. Pero cando comezamos a falar con estas mulleres, a cousa fíxose máis profunda. Porque elas tiñan unha lembranza súper positiva de todo aquilo. E a cousa comezou a ter aristas», afirma.
«Elas eran novas, era a súa primeira experiencia profesional e pasárono moi ben. Pero botando agora a vista atrás, tamén ven que foron dalgunha maneira utilizadas. Aínda con todo, teñen unha visión positiva. É parte da súa experiencia vital», señala el director.
De esa dualidad surgen las interrogaciones del título. «O título orixinal era Yo fui una mujer florero. E cando comezou o proceso empezamos a pensar en poñer as interrogantes ou cambiar o nome, porque non é tan sinxelo —explica Rafa de los Arcos—. Algunhas recoñecen que foron mulleres florero; outras din que non se sentían así, senón que se sentían profesionais, e hai outras que o ven a medias e pensan que quizais foron unha mestura das dúas cousas».
El creador del documental, también autor de Megamix brutal (RTVE) y La maldición del Windsor (HBO Max), afirma que la línea roja que trazó la serie fue la de no juzgar a nadie, sino dejar que las protagonistas hablasen para componer «ese relato poliédrico dunha oportunidade laboral que respondía a un mercado televisivo determinado que pedía este perfil de mulleres».
De la secretaria moderadamente sexi que representaba el Un, dos, tres, la revolución llegó de la mano de Telecinco, importada de Italia con sus luces, sus colores y sus chicas semidesnudas en las cuales la cámara se centraba en planos muy sexuales que primaban el cuerpo antes que la cara. «As demais cadeas sumáronse a iso porque parecía moi moderno, cando no fondo era pura caspa», indica De los Arcos.
«Había programas nos noventa, dos que non puidemos conseguir imaxes nos que había mulleres espidas cen por cen. Era unha rapaza que non facía nada, só pasaba por detrás. Iso non se vira nunca en España —subraya el director—. Igual que as Chicas Chin-Chin que saían con Gil y Gil en Las noches de tal y tal, que para ir a publicidade cantaban unha canción e amosaban os peitos. E se querías velos de novo tiñas que esperar cinco ou dez minutos de publicidade. Non había ningún tipo de poesía, foi o triunfo da literalidade».
La irrupción de aquellos contenidos de Telecinco produjo un efecto dominó en otras cadenas, incluida TVE, a la cual llegaron programas como Caliente, caliente o el late night de Ángel Casas Un día es un día, que cerraba su emisión con un estriptis.
Además de retratar una época, la serie documental propone una reflexión sobre la evolución del papel de la mujer en la pantalla. «A conclusión á que chegamos é que as cousas refináronse un pouco pero, no fondo, o mercadeo continúa dunha maneira un pouco maquillada. Unha muller atractiva segue vendendo hoxe en día, aínda que agora fálase de capital erótico e de empoderamento. Pero, ata que punto é un empoderamento puro ou hai unha contaminación do punto de vista masculino?», reflexiona. «Segue habendo un mercadeo coas mulleres novas e os homes novos; esa combinación de realities de persoas medio espidas nas illas discutindo sobre se lles puxeron os cornos ou non. Hai un mercadeo emocional».
Del proyecto ¿Yo fui mujer florero?, Rafa de los Arcos destaca el modo en que da voz a quienes fueron protagonistas de la televisión en una época que las relegó a un papel secundario. «O que máis nos gustou foi dignificar a estas mulleres e que, despois de tantos anos, tiveran oportunidade de falar. Teñen unha capacidade analítica súper interesante e poñen todo no seu sitio. O interesante é que hai algo contraditorio en todo isto, porque o pasaron moi ben, gañaron cartos e viviron unha boa vida durante uns poucos anos. Quen pode borrar esa lembranza da súa cabeza?».